Ce faci dacă întârzie produsele comandate online înainte de Crăciun
E o perioadă în care toți marii comercianți îți promit că produsele comandate online vor ajunge la tine înainte de Crăciun. Ca să ai timp să le ambalezi și să le pui sub brad. Dar ce se întâmplă dacă aceste promisiuni nu sunt respectate? Ei bine, există câteva soluții pentru a-ți căuta dreptatea.
Mai sunt câteva zile până la Crăciun, iar comercianții se bat în oferte care mai de care. Sigur că primul impuls e să te lași cucerit de reduceri și promoții. Dar trebuie să te gândești și la timpul de livrare. În cazul în care termenul pentru livrarea produselor nu e respectat, există câteva soluții la care poți apela.
Legea e de partea ta, spun avocații de la Piperea și Asociații. Între legile pe care să le invoci atunci când cadoul îți vine abia după Crăciun se numără Directiva nr. 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor și Ordonanța de Urgență nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii și art. 1549 din Codul Civil.
Hai să le luăm pe rând ca să vezi, concret, ce ai de făcut.
Ce faci dacă produsele nu-ți sunt livrate înainte de Crăciun
În primul rând, trebuie să fii atent la câteva aspecte. Trebuie să te uiți cu atenție pe contract/factură, acolo unde comerciantul ar trebui să specifice în mod clar data până la care se angajează să-ți livreze produsele.
Care sunt posibilitățile pe care legea le oferă consumatorului în situația nerespectării, de către profesionist, a unui astfel de termen de livrare
- Contractul nu produce efecte împotriva consumatorului.
Înainte de toate, dacă profesionistul nu își execută obligația de informare, contractul nu produce efecte în privința consumatorului.
- Livrarea trebuie să aibă loc înainte de Crăciun sau de alt moment considerat „esențial” – o aniversare, o petrecere de Secret Santa etc.
Dacă aceste obligații nu se respectă, atunci te poți adresa legii și ai mari șanse să câștigi.
Firma de avocatură susține că se disting două ipoteze de la care trebuie să se pornească:
- situația în care termenul de livrare este precizat ca atare în contract, fără a se face vreo referire suplimentară cu privire la anumite împrejurări concrete, în considerarea cărora acesta a fost stabilit
- situația în care există mențiunea că livrarea în termenul convenit este esențială ori consumatorul îl informează pe profesionist că livrarea înainte de sau la o dată precizată este esențială sau profesionistul refuză să livreze produsele.
Contractele online sunt contracte la distanță
În ambele ipoteze, Ordonanța de Urgență nr. 34/2014 instituie cerința ca profesionistul să livreze produsele fără vreo întârziere nejustificată și, în orice caz, la data stabilită de comun acord de către părți ori în decurs de cel mult 30 de zile de la încheierea contractului.
Întrucât în cazul produselor sau serviciilor comandate online suntem în prezența unor contracte de vânzare încheiate la distanță, acestea sunt considerate perfectate, potrivit legii, în momentul confirmării, pe un suport durabil, de către profesionist a acceptării comenzii transmise de consumator.
Când însă produsul nu a fost livrat în termenul anterior menționat, în prima ipoteza (situația în care data de livrare a fost precizată ca atare în contract, fără a exista vreo altă referire suplimentară cu privire la anumite împrejurări concrete, în considerarea cărora aceasta a fost stabilită) legea prevede o prorogare a termenului inițial, ca urmare a solicitării consumatorului în acest sens, adresată profesionistului, respectiv ca livrarea să se efectueze într-un termen suplimentar, după împrejurările concrete ale cauzei (Crăciun, în cazul de față).
Dacă nici în această situație nu se respectă termenul, contractul poate fi reziliat de consumator. Cu alte cuvinte, chiar dacă ai plătit produsul, îți poți cere banii înapoi pentru că termenul de livrare n-a fost respectat. Sigur, ar putea fi ultimul lucru care te interesează, din moment ce cadoul nu ți-a ajuns la timp.
Este foarte important, așadar, să te uiți cu atenție de unde cumperi și să specifici clar data până la care vrei produsul.